25.11.08

Projeto Narrativas Musicais

O projeto aborda a música instrumental e sua atividade na cidade de São Paulo. O trabalho explora uma das muitas paisagens sonoras da sociedade – paulistana e brasileira – através da “audição” da música instrumental. 

A Música Popular Instrumental é abordada tanto a partir de sua produção fonográfica e ao vivo, quanto dos aspectos musicais inerentes às obras. O trabalho identifica elementos que constituem as experiências que surgem no fazer musical e investiga como as questões relativas à construção da identidade nacional se articulam na Música Popular Instrumental. 

Para dar conta da proposta a obra está dividida em duas partes: a primeira contendo os dados da pesquisa de campo, entrevistas e materiais da mídia, e a segunda parte contendo as discussões sobre a etnografia do fazer musical, a experiência musical e seus significados no mundo contemporâneo.


* * *

The Musical Narratives Project
This work approaches the Brazilian instrumental popular music (BIPM) and its activity in Sao Paulo city. The research intents to identify the BIPM content as a society mediation, as well as clarify semantic and content questions with respect to the term. In other words, the work tries to bring the reader to one among the several society soundscape – from Sao Paulo and Brazil – through the listening of the instrumental music. 

We approach the instrumental music from two points of view: firstly its production, presenting some of the production circumstances (phonographic and alive), and on the other hand, by the observation of the work’s internal logic from music aspects such as scales, motifs, rhythms and chords patterns, improvisations, forms, etc. This double approach can be justified because the BIPM disarranges semantic contexts by putting the musical elements in amazing relationships. This effort is the central point of this work. 

The goal of this ethnography is to investigate, by one hand, how the questions relative to the construction of the national identity articulate themselves on the BIPM through different elements arranged to give expression to the tensions and contradictions of the Brazilian society. On the other hand, to identify some elements on the constitution of the experiences which appear on the music-making. 

To take account of this problematic we divide this dissertation in two parts: the first one containing empirical data from field research, interviews and collected material from the media, and the second one containing the theoretical and methodological discussions about the ethnography of the music-making, and the problematic of the musical experience and its meanings on the contemporary world.

3 comentários:

Unknown disse...

Porra Giggio, agora eu fiz um tour mais demorado e o acervo está muito bom! Parabéns e mantenha o investimento nesse blog!

Unknown disse...

ah, outra coisa, se for tecnicamente possível, você poderia fazer com que a música que tocasse ao entrar no blog seja sorteada no acervo, para que não fica muito marcado o início da mesma. Sugestão de amigo chato... abraço

Giovanni Cirino disse...

Valeu Prof. Fiore! Vou manter o investimento no blog com certeza. Pensei mesmo nessa questão de colocar o auto-play em shufle mas não é possível neste player que eu adotei, talvez em outra ferramenta...na verdade acho que vou deixar opcional, se a pessoa quiser ouvir, ela mesma clica na música que escolher... acho que é fácil perceber que está em ordem alfabética, né?! Abraço!